Stránky

štvrtok 24. apríla 2014

Divá zeleninka

Kým narastie prvá zeleninka v záhradke, rada využívam "divú zeleninku". Sú to divorastúce rastlinky a bylinky, ktoré sa tradične zvykli používať ako zelenina, časom sa však na ne zabudlo a nahradila ich zelenina "tradičná", ktorá je v supermarketoch 12 mesiacov v roku (rovnaká).
Môj obľúbený recept na divú zeleninku je momentálne "špenát". Dávam ju aj do zeleninovo-ovocných džúsov, čo si občas odšťavujem, alebo do smoothies. Pridávam ju k tradičnej zelenine do šalátov. Tam sa chute divej a tradičnej zeleninky pekne vyvážia. Divá zeleninka šalát "okorení" a poskytne príjemnú sviežosť. Tradičná zeleninka zase zmierni výraznú chuť a občasnú horkosť tej divej.
Divé rastliny majú veľa minerálov a zdravých látok, sú prispôsobené drsnejším podmienkam ako tradičná zelenina. Mne pomáhajú po zime dohnať výživový a chuťový-čerstvozeleninkový deficit. Nehovoriac o tom, že ešte aj ušetrím, keď spapám tašku divej zeleninky oproti kúpenej ;).

Špenátik - recept

(množstvá sú podľa chuti)

  • Cibuľa
  • Cesnak
  • Divá zeleninka
  • Soľ
  • Mleté čierne korenie
  • Voda

Postup
Na oleji opražím nakrájanú cibuľku a cesnak. Pridám soľ, mleté čierne korenie a divú zeleninku (pokrájanú na príjemné kúsky). Podlejem trošku vodou a pod pokrievkou dusím podľa chuti. Podávam špenátik ako zeleninovú prílohu k mnohým jedlám. Pre samostatné jedlo zvyknem pridať huby, alebo vajíčko (ála praženica) alebo oboje :).

Už dlho sa chystám vyskúšať nejaké iné korenia alebo obmeny tohoto receptu. Zatiaľ som sa k tomu však nedostala, lebo táto základná verzia mi veľmi chutí :).

Zoznam mojich obľúbených rastliniek

Do svojho jedálnička som ich zaraďovala postupne. Naučila som sa ich rozoznávať, pozorovala, kde rastú a kde sú čisté miesta pre zber. Opatrne skúšala, či sú ozaj jedlé, resp. či ich za také bude považovať ak môj žalúdok. Konzumujem ich už 5 rokov, ale odporúčam opatrný postup pre nováčikov ;). Hoci také rastlinky ako púpava a skorocel poznám od malička, podarilo sa mi v začiatkoch nazbierať aj niečo iné. Klamlivé sú hlavne malé nekvitnúce rastlinky... Ukázalo sa to až chuťou :). Ono sa to zistilo vždy veľmi rýchlo. Divé zeleniny sú zväčša trochu horkasté, ale až keď sa človek pomýli, zistí, čo znamená "horké" a ako chutí "burina" :D.

Žihľava

Základná špenátová zelenina. Dá sa pridať aj do šalátov, ale vždy ju treba predtým blanšírovať alebo na pár minút zaliať vriacou vodou, aby nepŕhlila. Surovú ju pridávam do štiav a smoothies, tam sa pŕhlivé chĺpku mechanicky zneškodnia.
Zbieram mladé vrcholky - odstrihnem stonku tak s 2-3 pármi listov. Dá sa naučiť chytať aj do holej ruky tak, aby veľmi nepŕhlila.

Zo žihľavy zbieram cca 6 vrchných lískov

Púpava

Mňam :D. Hocikedy som v záhrade trošku hladná tak objedám kvietky aj so šťavnatými stonkami. Viem, púpava je horká. Ale mne sa takto na jar tá horko-svieža chuť doslova žiada.

Listy, kvety, stonky, puky sa dajú pridávať do šalátov. Ale najradšej mám teraz špenát  púpavových listov
Skúsila som aj pozbierať nerozkvitnuté puky  vyrobiť z nich kapari podľa tohoto receptu, ale pridala som aj stúčiky cesnaku, bobkový list a borievky ako sa písalo v inom recepte. Uvidíme, čo z toho vznikne :)

Hviezdica prostredná

Kým ešte nerástlo takmer nič iné zbierala som túto bylinu. Určite ju poznáte, je to veľmi častá burinka v záhradách :). Obľubujú ju aj sliepky - u mojich starkých sa preto volá "kuriačka". Najlepšia je, kým ešte nekvitne. Do šalátov a samozrejme :), do špenátu. Surová chutí ako nezrelé kukuričné šúľky. Kto má rád túto chuť , tak toto je bylinka práve pre neho :). Výhoda je, že rastie celý rok.

foto wikimedia

Skorocel

Milujem skorocel do šalátov  - hlavne kopijovitý (taký ten úzky). Má takú jedinečnú chuť! Takú ... skorocelovú :D.

Hluchavka

Ja zbieram purpurovú (inú som nenašla), ale rovnako sa dá využiť aj biela. Niektoré knihy trdia, že má výbornú šampiňónovú chuť, niektoré, že nie moc dobrú, s jemne plesnivým podtónom :D. Ja sa pripájam skôr k tej zatuchnutej (plesnivej) skupine, ale je to ozaj jemné a mne to vlastne ani nevadí. Dávala som ju do špenátov, keď som pridávala aj huby - vtedy tie chute hluchavky a húb splynú :D. Hlavne skoro zjari, keď nič iné nerástlo, iba hviezdica, bola hluchavka výborným spestrením. Teraz, keď už je prírodný švédsky stôl bohatý, siahnem po hluchavke menej často.

Ďatelina

Nemá žiadnu výraznú chuť, takže sa dá použiť ako doplňujúca hmota k ostatným bylinám, alebo odšťavovať. Traduje sa, že vraj má veľa bielkovín (poznáte nejaký relevantný zdroj na túto informáciu?).

Brezové listy

Sú najlepšie, čo najmladšie. Neskôr sú tvrdé a horkejšie. Papám ich surové. Majú veľkú výhodu, že nerastú na zemi. Dajú sa totiž zbierať aj na sídliskách a nehrozí "kontaminácia" od psíkov.

Lipové listy

Majú ie isté výhody ako brezové listy. Chuťovo sú ešte lepšie.

Smrekové výhonky

Mladé nové smrekové výhonky, ktoré teraz začínajú pučať si zvyknem zobnúť ráno cestou na autobus :). Opäť, čím mladšie, tým lepšie. Staršie mi trošku ležia v brušku ;), ale mladé sú mäkkučké, svieže, prekvapivo kyslasté! a so sviežou vôňou ihličia. Vraj majú veľa C vitamínu (tiež sa to tak traduje).
Existujú na ne aj všelijaké recepty, napr. sirup, ale nemám ich vyskúšané.


Dajú sa zbierať ešte...

... napr. sedmokrasky, ktoré teraz tozkvitajú - kvety aj listy, rôzne divé pažítky, cesnačka a koopa ďalších. Možno napíšm časom pokračovanie.

Šalátik z valeriánky, doplnený o prvosienkové kvety, hluchavkové kvety, skorocel, ume ocot a vodu


Moje obľúbené knižky na túto tému sú:
  • Plané rostliny k jídlu - Detlev Henschel (teraz je na Slovensku asi vypredaná)
  • Rajská zahrada - Pěstujeme jedlé vytrvalé rostliny - Alexander Heil
    Je vždy fajn mať viac nezávislých zdrojov informácií, lebo niektoré rastliny nie sú dobré keď sa jedia vo veľkom, alebo majú nejaké obmedzenia. A napríklad táto kniha to nie vždy uvádza... Plané rostliny k jídlu má zase upozornení možno aj viac ako treba (ale to je vždy lepšie).
Určite existujú aj ďalšie knižky a posledný rok-dva sa na internete vyrojilo veľa stránok spracúvajúcich túto tematiku. Viaceré čerpajú z "Plané rostliny k jídlu".

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára